18 Aralık 2020 Cuma

Zuhri âhirin tarihçesi! Resulullah Efendimizin zamaninda Cuma tek mescidde kiliniyordu.Cumaya gec kalanin ikinci, ucuncu cemaat yapmalarina izin verilmiyordu. Hulefa-i rasidin de bu yolu tuttu. Hz. Omer doneminde fetihler yapilip sehirlerin cogalmasina ragmen, birden fazla camide Cuma kilinmasina musade edilmedi. Valilere yazilan mektuplarda, Cuma'nin tek mescidde kilinmasi emredildi. Emeviler doneminde ve Abbasilerin ilk yillarinda bu durum aynen devam etti.Cumanin birden fazla camide kilinmasinin, Imam-i Safii hazretlerinin vefatindan 76 yil sonra oldugunu Hatib Bagdadi ve Ibni Hacer hazretleri bildirmistir.


Fakihlerin Cumhuruna gore, Cumanin tek camide kilinmasi vacibdir. Birden fazla camide namaz kilmak sunnetten ayrilmaktir.Imam-i Safii hazretleri, ihtiyac olsun olmasin bir sehirde birden fazla camide Cuma kilinmasinin caiz olmadigini bildirmistir. Zamanin Ikinci Safiisi olarak kabul edilen Ibni Subki hazretleri de aynen Imam-i Safii hazretleri gibi fetva vermistir. Sozu Huccet Mezhep alimleri, birkac camide Cuma kilindigi takdirde, ogle namazinin da kilinmasi gerektigini bildirmislerdir. Cunku ihtiyatli davranmak gerekir. ( Hadis-i serifte; '' Suphelerden sakinan, dinini korumustur. '' buyurdu.)
Birden fazla yerde Cuma namazi kilinan mescidlerde Safilerin ogle namazini kilmalari gerekir. Hanefilerin ise, Cuma namazindan sonra ''VAKTINE YETISIP KILMADIGIM SON OGLE NAMAZINA'' diyerek Zuhr-i Ahir adiyla bir namaz kilmalari gerektigini Ibni Humam ve Ibni Abidin hazretleri gibi Hanefi alimleri bildirmektedir. Bu sekilde namaz kilininca Cuma kabul olmus ise, bu namaz kaza namazi yerine gecer. Cuma namazi kabul olmamis ise, oglenin farzi yerine gecer. (Redd-ul Muhtar)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder